En likviditetsbudgets syfte är att visa hur mycket pengar du har på kontot i början och slutet av månaden. Detta skiljer sig t.ex. från en resultatbudget där syftet är att veta hur mycket du ska sälja för att i slutändan gå med vinst.

I mindre företag så kan begreppen ibland vävas ihop. Det kan helt enkelt vara tillräckligt att ha en likviditetsbudget för att veta hur ekonomin förändras över tid och att man håller sig flytande. Man kan grovt säga att en likviditetsbudget beskriver verkligheten medan resultatbudgeten visar företagets mål på pappret.

Hör gör jag en likviditetsbudget?

Man kan angripa utmaningen på olika sätt. Om företaget redan har ett ekonomisystem som tillhandahåller alla de olika budgetdelarna så finns det en poäng att testa det i första hand.

Om man är en enskild firma och inte har några anställda så kanske man vill börja med ett Excel-dokument. Utmaningen blir såklart är att bygga upp ett lättarbetet kalkylark själv men det kan vara värt att testa.

Om man är ett mindre företag med max 30 anställda så tycker vi såklart att man ska ge Himlarand en chans. Vi hjälper till med komplexiteten och uppdateringar som blir avancerat att göra hantera själv i ett Excel-dokument, samtidigt som vi vill att det ska vara lättare och roligare att arbeta med än ett större tyngre system. Prova gärna Himlarand kostnadsfritt genom att signa upp här!